ASO یا این که سئوی نرم افزار چیست؟
سئوی نرم افزار یا این که ASO (App Store Optimization) به معنای با صرفهسازی و seo نرم افزار برای مارکت و برنامهاستورهایی مثل گوگلپلی، بازار، مایکت، آیتونز و… میباشد. این باصرفهسازی به خواسته اخذ بازدید بیشتر از شیت اپلیکیشن در مارکت و ارتقاء نرخ تبدیل ارگانیک (بازدیدکنندهای که نرم افزار را نصب مینماید) شکل طراحی اپلیکیشن در مشهد می گیرد.
در بنا شده در فرایند ASO کوشش بر این میباشد که نرم افزار در مارکت متبوع، رنک بالایی (جایگاه فراتر) حصول نماید؛ زیرا هر چه رنک نرم افزار در آن مارکت فراتر باشد، شانس بیشتری برای چشم شدن آن وجود خواهد داشت. برنامهاستور نرم افزارهای با سئوی فراتر را هنگام جستجوی استفاده کننده درصفحه حاصل، قسمت اکسپلور برنامهاستور، قسمت معرفی اپلیکیشینهای شبیه و دربین لیست پیشنهادی مارکت به استفاده کننده اکران می دهد. بهاینترتیب درصد اجرا اکشن آخری بوسیله یوزرها فراتر خواهد رفت و شاهد ارتقاء نصب ارگانیک نرم افزار خوا هیم بود.
البته آیا ASO گوناگون از سوژه بهینه سازی به اکانت میآید؟ آیا نرم افزارها نیازی به seo ندارند؟ و چرا در مبحثی غیر وابسته به ASO پرداخته میشود؟
بهینه سازی و ASO چه تفاوتی داراهستند؟
همان گونه که گفته شد در ASO، ما در پی با صرفهسازی نرم افزار در برنامهاستور و مارکتهای مختص نرم افزار مثل بازار، گوگلپلی، آیتونز و … هستیم. غرض از این عمل، ارتقاء نرخ نصب ارگانیک نرم افزار و در سود کاهش هزینه جذب استفاده کننده میباشد. در حالیکه بهینه سازی یا این که بهینه سازی به باصرفهسازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ و… میپردازد و غرض از آن، ارتقا ترافیک ورودی وب سایت و ولی اخذ نرخ تبدیل فراتر میباشد. به این ترتیب هر دو سوژه، با وجود اشتراکهایی که در شیوه جاری ساختن داراهستند به طور کامل با هم تفاوت داراهستند. توصیه میکنیم جهت شناخت بیشتر با بهینه سازی، نوشته ی علمی بهینه سازی چیست؟ را استیناف نمایید.
با این تعبیر، آیا این به مفهوم میباشد که صاحبین نرم افزارها نیازی به سئوی وب سایت ندارند؟ نه. کل نرم افزارهای مطرح، ضمن حضور در نرمافزاراستورها، دارنده سایت هم میباشند و مجموع کارایی خویش را به عمل می برند که فرآیند بهبود سئوی سایت خویش را نیز برابر با سئوی نرم افزار پیشببرند؛ به این دلیلکه مخاطبین متعددی ممکن میباشد صرفا از روش جستجوی در گوگل با آنان آشنا شوند و نباید این قسمت را به بیماری آلزایمر سپرد (از جملهً کاربری در گوگل عبارت نرم افزار خرید خرقه را کاوش نماید).
با این وجود طبق اعلام گوگل حدود 40 درصد از نرم افزارها برای نخسین بار در سود جستجوی استفاده کننده در باطن نرم افزاراستورها چشم و شناخته گردیدهاند. این درصد در حالی اعلام گردیدهاست که راءس تحقیقاتی statisca (اینجا) در اواخر سال 2020 تعداد نرم افزارهای مو جود در آیتونز اپل و گوگلپلی را بیشتراز 5 میلیون برشمرد و میبینیم کهاین عدد معیار قابل توجهی از نصبها را در برمیگیرد.
همین مسئله به خیر مداقه سئوی نرم افزارها را آرم می دهد. با دقت بیشتر بر روی ارتقاء نصب ارگانیک نرم افزارها نصیب قابل توجهی از هزینهها نیز کاهش خواهد یافت.
موادتشکیل دهنده اصلی اکران نرم افزار در مارکتها
زمانی در یک مارکت، اپلیکیشنی اکران داده میشود، چه اجزایی در معرض روءیت کرد استفاده کننده قرار می گیرد؟ در تصویر تحت شیوه اکران یک نرم افزار در گوگلپلی را میبینیم. در هنگام اکران اول نرم افزار، اجزایی مثل آیکون اپلیکیشن، تیتر آن، تیمبندی که در آن قرار می گیرد، تعداد دانلودها، تعداد نظرها تصویب گردیده یوزرها (review)، میانگین امتیازهای دریافتی (average rating)، تصاویر اسکرینشات از صفحه های داخلی نرم افزار یا این که ویدیوی معرفی و توضیحی کوتاه درباره این برنامه قابل مشاهده میباشد.
در پی زمانی قصد شناخت بیشتر با نرم افزار را داشته باشیم توضیحی جامع درباره آن و محتوای ایده ها یوزرها اکران داده شود. در انتهای برگه نیز داده ها بی نقص developer اپ و لیستی پیشنهادی از اپهای شبیه یا این که مربوط به این نرم افزار در دسترس مخاطب قرار خواهد گرفت.
در مارکتهای دیگر ممکن میباشد اجزا با ترتیب متفاوتی اکران داده شوند یا این که نصیبهایی اضافی یا این که کمتر از این مفاد وجود داشته باشد. برای مثال در گوگلپلی در نصیب تحت تیتر developer name گفته میگردد البته در اپلاستور به آن زیرعنوان (subtitle) اطلاق میشود. یا این که تحت عنوان مثالی دیگر گوگلپلی به تازگیً در کنار قسمت ویدئو و اسکرینشات معرفی نرم افزار، قابلیت و امکان قرار دادن توضیح صوتی را هم آماده نموده است، در حالیکه در مارکتهای دیگر هنوز این قابلیت و امکان نیست. از طرفی بایستی بدانیم که هر کدام از برنامهاستورها برای محتوای این اجزا به حیث تعداد کاراکتر، وسعت و فرمت ضوابط و محدودیتهای خاص خویش را داراهستند.
بدین ترتیب پیش از مبادرت به سئوی نرم افزار، بایستی مارکتی که می خواهید نرم افزار خویش را در آن قرار دهید به نیکی تحقیق فرمایید. این برنامهاستور چه نصیبهایی را برای معرفی در اختیارتان قرار می دهد؟ چه شرایطی برای محتوا دارااست و برای هر قسمت چه محدودیتی در لحاظ گرفته میباشد؟ آحاد این اجزا در مرتبهبندی نرم افزار شما تاثیرگذار میباشند و توصیه می گردد از تک تک پتانسیلی که در دست شما قرار می گیرد استعمال فرمایید. برای فهم التفات این مسئله، دو نرم افزار ذیل را با هم مقایسه فرمایید. به حیث شما استفاده کننده به نصب کدامیک از اپلیکیشنهای پایین میل علامت خواهد اعطا کرد؟ هر دو نمایشی از بازیهای به طور تقریبً شبیه در کافهبازار می باشند.
گرچه بازی آمیرزا بسیار دارای شهرتخیس و دوستداشتنیخیس میباشد البته از تصاویر و توضیحات بسیار بهتری به کارگیری کرده و از سوی دیگر، بازی کافه واژه و کلمه هم در تیتر خویش، از کلمه و واژه کلیدی استعمال نموده است که از نکات سئوی نرم افزار به شمار میرود. هم اکنون که با ریزه کاری روش اکران معرفی نرم افزار آشنا شدیم چطور میقدرت این اجزا را برای اخذ اکران بیشتر با صرفه کرد؟ درپی به طرز اجرای استراتژی ASO میپردازیم.
استراتژی ASO
استراتژی ASO در 4 قدم اصلی نرمافزارریزی و انجام می شود که در نصیبهای آنگاه کاملا به هرمورد می پردازیم:
آشنایی استفاده کننده و جستن کلمه ها کلیدی مطلوب
قرار دادن نرم افزار در مارکت و ساخت و ساز محتوا برای اجزای آن
آزمایش A/B
مانیتور کردن مراحل، بررسی، با صرفهسازی و تکرار دوباره
آشنایی استفاده کننده و یافت کردن عبارات کلیدی مطلوب
اولین قدم شما در استراتژی ASO، (مانند هر استراتژی دیگری) آشنایی کاربر میباشد. آشنایی کاربر شمارا به کلیدواژههای اصلی و ادبیات مطلوب حضور در نرم افزاراستورها خواهد رساند. کاربر در پی حل چه مشکلی میباشد و از چه کلمه ها کلیدی در جستجوی نرم افزار متبوع خویش به کارگیری مینماید؟ برای یافت کردن این کلمه ها کلیدی میتوانید از طریقهای ذیل به کارگیری نمایید:
شیت نرم افزار رقبای خویش را تحلیل نمایید از چه کلمه ها کلیدی به کار گیری کردهاند. به قسمت نظرها مخاطبان وی رجوعنمایید؛ چه کلمه ها کلیدی بهعمل بردهاند و ادبیات کلام کردن با آنها به چه شکل بایستی باشد.
موتور جستجوی خویش مارکت هم هنگامی کلمه و واژهای را تایپ میکنید لیستی محصور از کلمه ها کلیدی مرتبط به شما توصیه می دهد و میتوانید از آنان هم استعمال فرمایید.
ابزارهای رایگانی مثل keywordtool در کشف کردن لغت ها کلیدی رایج در نرم افزاراستورها به شما یاری خواهند کرد. از سایر ابزارهای کاربردی در این مورد نیز میاقتدار به wordtracker و keywordtracker اشاره نمود.
در قسمت تبلیغات جستجوی کافهبازار هم قابلیت و امکان پژوهش عبارات کلیدی آیتم به کارگیری به وسیله یوزرها را رویت کرد.
از عبارات کلیدی تکواژهای، کوتاه و به شدت رقابتی پرهیز کنید. از لغت ها کلیدی وقتگیرخیس (Long Tail) و معدودخیس رقابتی به کار گیری نمایید. اما دقت نمائید که استفاده کننده در تلفن همراه در اکنون کاوش میباشد و هنگام تایپ از لغات خیلی وقت گیر هم به کارگیری نمینماید. براین اساس بدین نکته هم در تعیین کلمه ها کلیدی پایانی خویش اعتنا نمایید. همینطور به خاطر داشته باشید که برنامهاستورها فضا پویایی داراهستند به این ترتیب به صورت مداوم می بایست مارکت و رقبای خویش را در آن ها تحقیق نمایید و در شکل نیاز لغات کلیدی خویش را تغییرو تحول دهید یا این که بازنویسی فرمائید.