نرم افزارهای اندرویدی با به کارگیری از لهجههای نرم افزار نویسی Kotlin، Java و C++ پیاده سازی میشوند. شعور درست از بخشهای متفاوت یک نرم افزار، از مقدمات ضروری برای پیاده سازی و تشکیل داد آنها میباشد. هر نرم افزار دارنده چهار جزء مهم بوده که هر یک وظیفه خاصی دارا هستند. مخلوط سعی این اجزا کنار هم در غایت منجر ساختوساز نرم افزارهایی می گردد که کلیه ما از آن ها به کارگیری می کنیم. خلال چهار بخش مهم، اجزای دیگری نیز وجود داراهستند که در فرآیند پیاده سازی نرم افزار مؤثرند. دراین نوشتهیعلمی از قصد داریم اجزای متعدد اپهای اندرویدی را بطور بدون نقص هم پا با نمونه رسیدگی کنیم، با ما یاور باشید.
اجزای مهم نرم افزارهای اندرویدی طراحی اپلیکیشن در مشهدطراحی اپلیکیشن در مشهد
اجزاء تشکیل دهنده نرم افزار که درپی به تشریح هریک می پردازیم، عبارتاند از:
1. شغلها (Activities)
2. خدمتها (Services)
3. تأمین کنندگان محتوا (Content Providers)
4. Broadcast Receiver
برای پیشنهاد “پیاده سازی نرم افزار فروشگاهی” کلیک فرمایید.
کارها (Activities)
هر Activity، در واقع یک کلاس (Class) میباشد که بهتیتر نقطه ورود برای یوزرها درنظر گرفته گردیده و یک شیت منحصر را اکران می دهد. مثلا: یک نرم افزار پیام رسان مانند واتساپ یا این که تلگرام دارنده یک Activity برای اکران پیامهای نو در اعلان میباشد و Activity دیگری برای تلاوت پیامها، همینطور یک Activity برای ساخت و ساز پیام تازه.
همت هر Activity نسبت به یکدیگر جدا میباشد و بدین استدلال شما میتوانید از نرم افزار دوربین، در نرم افزار ارسال پست الکترونیک نیز به کار گیری نمائید و یک تصویر را به اشتراک بگذارید. در تصویر ذیل میتوانید طریق کارایی هر Activity را ببینید.
برای طراحی یک Activity میتوانید از کد ذیل در سابکلاس (subclass) به کار گیری فرمایید:
public class MainActivity extends Activity {
//code
}
خدمتها (Services)
هر Service بخشی از نرم افزار میباشد که در دور نما ایفا می شود. وظیفه آن ها بهروزرسانی منابع داده و Activity هاست. اجرای اوامر، زمانیکه نرم افزار در درحال حاضر اعمال وجود ندارد نیز به وسیله خدمتها اجرا می گردد. بهتیتر نمونه، به یاری آنان میتوانید هنگام گوش دادن به موسیقی، از وب نیز استعمال نمائید.
برای طراحی یک Service میتوانید از کد ذیل در سابکلاس (subclass) به کارگیری نمائید:
public class MyService extends Services {
//code
}
.برای توصیه “پیاده سازی نرم افزار شرکتی” کلیک نمائید
تأمین کنندگان محتوا (Content Providers)
Content Provider اذن می دهد تا هر نرم افزار، دادههای خویش را با نرمافزارهای دیگر به اشتراک بگذارد، همینطور جزئیات مقر داده را نهفته مینماید و می تواند برای تلاوت و تایپ کردن دادههای سری (Private) نرم افزار که به اشتراک گذارده نمی شوند، استعمال شود. برای مثال، دسترسی به جزئیات داده ها هر استفاده کننده در لیست مخاطبین یا این که گزینش یک عکس در آلبوم، به وسیله Content Provider اعمال می گردد.
برای طراحی یک Content Provider می توانید از کد ذیل در سابکلاس (subclass) استعمال نمائید:
public class Provider_Name extendsContentProvider {
//code
}
.برای پیشنهاد “پیاده سازی نرم افزار املاک” کلیک نمائید
گیرنده پخش (Broadcast Receiver)
وظیفه مهم Broadcast Receiver، جواب به پیامهای دیگر نرم افزارها و سیستم میباشد. این عمل حتی زمانیکه نرم افزارهای مقصد در درحال حاضر جاری ساختن نیستند، نیز قابل اجرا میباشد. بهتیتر نمونه، بوسیله Broadcast Receiver به مخاطب اگاهی داده می شود که شارژ باتری معدود میباشد. کوشش Broadcast Receiver صرفا محصور به نرم افزارها نمی شود و پیشرفت دهندگان اندروید میتوانند از آنان در سوا نرم افزارها نیز به کارگیری نمایند.
public class Broadcast_Name extendsBroadcastReceiver {
//code
}
.برای پیشنهاد “پیاده سازی نرم افزار پزشکی” کلیک نمائید
اجزای فرعی نرم افزارهای اندرویدی
نصیبهای فرعی که هرکدام را درپی توضیح داده شود، عبارتاند از:
1. Intents
2. Widgets
3. Views
4. Notifications
5. Fragments
6. لایه بندی پوشههای XML
7. پوشههای APK نرمافزار
8. Resources
برای پیشنهاد “پیاده سازی نرم افزار آموزشی” کلیک نمایید.
Intents
Intents ابزاری برای جابجایی پیام در میان نرم افزارای با غرض تولید رابطه فی مابین اجزای گوناگون نرمافزارهای اندرویدی میباشد، همینطور از آنان برای جابجایی دادهها دربین Activity های متفاوت و یا این که ساخت و ساز یک Service نو به کار گیری میشود. بهتیتر نمونه، زمانیکه مخاطب میخواهد عکس گرفته گردیده را به اشتراک بگذارد، اپلیکیشن دوربین یک Intent به سیستم ادله ارسال مینماید.
Widgets
Widgets نوعی از Broadcast Receiver ها میباشند و وظیفه اساسی آنان فردی سازی برگه Home (منزل) میباشد، همینطور ویجتها داده ها را به یوزرها اکران داده و به آنان اذن می دهند که بر روی آنان تغییرات ساختوساز نمایند. اشکال گوناگون ویجتها به تفصیل ذیل می باشند:
Information Widget
این نوع از Widget صرفا داده ها اساسی را اکران می دهند و طرز تغییرو تحول داده ها با سپری شد فرصت را ردیابی مینمایند.
Collection Widget
همان گونه که از اسم آنها پیداست، گروهای از داده ها همگون یا این که همنوع می باشند. از آنان برای مرور داده ها و گشودهکردن هرکدام از ارکان برای مشاهده جزئیات آن به کارگیری میگردد. برای مثال، با ویجت آهنگ خواهیم توانست نوا متبوع را در سوا نرم افزار آهنگ، پخش یا این که متوقف کنیم و یا این که به موزیک آینده برویم.
Control Widget
این ویجتها، عملگرها را در مشت مخاطب قرار می دهد که با به کار گیری از آنها استفاده کننده قادر است تلاش متبوع را سوای مفتوح کردن نرم افزار و در شیت Home اعمال دهد. از جمله: پخش یا این که توقف یک کلیپ سوا نرم افزار مربوطه.
Hybrid Widget
این نوع از ویجتها دربرگیرنده ادغام خصوصیتهای سه نوع ویجت پیشین میباشند. برای مثال: ویجت نوا پلیر یک ویجت کنترلی میباشد، البته همینطور داده ها موزیک در اکنون پخش را نیز در چنگ استفاده کننده قرار می دهد؛ به این ترتیب ترکیبی از ویجتهای در دست گرفتن و داده ها میباشد که به آن ویجت ترکیبی یا این که Hybrid گفته می گردد.
Views
Views (نمایهها)، تحت عنوان موادسازنده مستطیلی صورت در برگه اکران، وظیفه رسم و تفحص به حادثه ها را داراهستند. برای مثال، وقتیکه شما یک متن را مینویسید، در کاغذ اکران حروف متوالی ظواهر میگردند که برعهده یک نمایه میباشد.
Notifications
Notifications (هشدارها) نرم افزار، وقتیکه نرمافزار در حالا اعمال نبوده یا این که غیرفعال میباشد، از روش اعلانات به استفاده کننده داده میشود. این اعلانها معمولاً روی کاغذ ظواهر گردیده و بعد از آن یکسری ثانیه ناپدید می گردند. مثلا، اعلان اخذ یک پیام نو.
Fragments
هر Fragment بخشی از آحاد یک رابط کاربری میباشد. یوزرها میتوانند چندین Fragment را در یک Activity ادغام نمایند، همینطور هر Fragment همزمان در تعدادی Activity متفاوت قابل به کارگیری میباشد. یک Fragment معمولاً دربرگیرنده گروهی از نمایههاست.
لایهبندی پوشههای XML
لایهبندی را میقدرت ساختار رابط کاربری در پیاده سازی نرم افزار دانست. پوشههای XML منجر می گردد تا لایهبندیهای متفاوت بسته به بعد ها شیت اکران گوشی مخاطب ساخت خواهد شد، همینطور معین مینمایند که کدام رابط کاربری گرافیکی (GUI)، Activity یا این که Fragment در لایهبندیهای گوناگون جاری ساختن شوند.
فولدر APK اپ
پوشه APK، یک فرمت فولدر میباشد که دربرگیرنده منابع، داده ها و کدهای نرم افزار بوده و سیستم دلیل اندروید از آنها برای نصب نرم افزار و قابل انعطاف افزارهای متفاوت به کار گیری مینماید.
Resources
از Resource برای تعریف و تمجید مقادیر، تصاویر و متنها در اندروید به کار گیری میگردد. نسبتاًً تمامی چیز در پوشه Resource تعریف و تمجید گردیده که از روش سورس کد (Source Code) میاقتدار آن را فراخوانی کرد.
- ۰۱/۱۱/۰۱